Seks i medycyna chińska
Seks, narkotyki i medycyna chińska
Aktywność seksualna w filozofii chińskiej to podstawowa, naturalna aktywność, wolna od zakazów i nakazów religijnych, bądź moralnych. Nawet uprzedzenia i przesądy zawarte w chińskich mitach dotyczących seksualności człowieka nie były zabarwione hipokryzją, która charakteryzuje religie monoteistyczne Zachodu. Z chińskiego punktu widzenia, interakcja seksualna pomiędzy mężczyzną a kobietą umożliwia wymianę energii i przynosi wzajemne korzyści. Mężczyzna spija wino (JIN) z kobiety, a kobieta wzmacnia się dzięki JANG mężczyzny. Orgazm jest ważnym elementem dla obu stron i tradycyjna medycyna chińska zaleca przedłużanie przyjemności tak długo, jak to możliwe.
A wszystko to – choć zabrzmi to paradoksalnie – kiedy seks nie wiąże się z utratą spermy!
Nawyki seksualne wg medycyny chińskiej
W starożytnych pismach (Rozmowy o Ginekologii) Lao Lao Heng Yan powiedział: „Apetyt seksualny mężczyzny i kobiety jest jak Tao Jin i Jang w przyrodzie. Oznacza to, że pożądanie seksualne dla mężczyzn i kobiet jest całkowicie naturalne i nie jest uważane za dobre czy złe.” Według tradycyjnej medycyny chińskiej, zarówno nadmierna aktywność seksualna, jak i celibat mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie człowieka. Ge Hong (281-341 n.e.), słynny lekarz i taoista z dynastii Jin, podsumował to we fragmencie pism medycyny wewnętrznej Nei Pian:
„Człowiek nie powinien tłumić swoich potrzeb seksualnych, w przeciwnym razie Jin i Jang nie będą komunikować się ze sobą. To spowoduje choroby wywołane zastojem. Ci, którzy zapadają na choroby z powodu emocjonalnej goryczy, która jest konsekwencją represji apetytu seksualnego, doświadczą krótkiego życia. Jednak uzależnienie seksualne uniemożliwia człowiekowi czerpanie z (między innymi) przyjemności długiego życia. Tylko odpowiednia ilość aktywności seksualnej może utrzymać w zdrowiu ciało i umysł człowieka.”
Z chińskiego punktu widzenia, człowiek ma pewną przedurodzeniową ilość energii, którą może jedynie zużywać, ale nie jest w stanie jej ponownie zgromadzić. Tak, jak latarka, która świeci dopóki bateria jest naładowana. Wyładowanie się baterii może być spowodowane niewłaściwą dietą i brakiem snu oraz nadmierną aktywnością seksualną.
Według medycyny chińskiej, długowieczność jest bezpośrednim wynikiem ilości zgromadzonej w nerkach esencji – tzw. „Jing”. Będziemy tutaj mówić o „Sheng Zhi Zhi Jing”, esencji reprodukcji. Termin ten odnosi się do nasienia mężczyzny oraz do krwi menstruacyjnej kobiety. Przy każdym wytrysku mężczyzna traci trochę tej esencji reprodukcji. Dlatego ejakulacja ma bezpośredni wpływ na ilość magazynowanej esencji. Kiedy mężczyzna jest młody, łatwo mu odzyskać ilość esencji, która została utracona podczas wytrysku. Jednak, kiedy stajemy się starsi i nasze organy nie funkcjonują tak sprawnie, proces tworzenia Chi (energii) jest bardziej złożony i dlatego trudno jest utrzymać esencję Jing.
Esencja Jing, seks i starzenie się
Esencja Jing magazynowana w nerkach jest wykorzystywana w trzech celach: do rozpoczęcia tworzenia (kreacji), odtwarzania (rekreacji) i tworzenia zmian. Rozpoczęcie tworzenia oznacza poczęcie dziecka. Odtwarzanie (rekreacja) odnosi się do przyjemności seksualnej. Tworzenie zmian związane jest ze zmianami w procesie odmładzania fizycznego i psychicznego. Wiek osoby to wiek jego nerek, ale jest to tylko sposób na wyjaśnienie związku między wiekiem nerek i ilością Jing, która jest w nich zmagazynowana. Według tradycyjnej medycyny chińskiej esencja Jing, która nie jest wykorzystywana do poczęcia lub rekreacji pomaga regenerować i chronić narządy w organizmie.
Chociaż niektórzy Chińczycy wierzą, że droga do życia wiecznego jest związana z całkowitą abstynencją od seksu, konwencjonalny, bezpieczny i bardziej naturalny sposób zgodny z zaleceniami tradycyjnej medycyny chińskiej zakłada utrzymanie zrównoważonej aktywności seksualnej, co pozwala na uzupełnienie zapasów Jing, zanim zostaną one ponownie wyczerpane. Jeśli chodzi o wytrysk, należy rozważyć kilka kwestii: po pierwsze, stan fizyczny i zdrowie człowieka. Silny mężczyzna o solidnej budowie ciała jest w stanie mieć wytrysk częściej, niż ktoś słaby i chory. Po drugie, młody mężczyzna może mieć wytrysk częściej, niż stary. Ponadto, mężczyźni w podeszłym wieku lub złego stanu zdrowia są w stanie częściej mieć wytrysk na wiosnę, ale należy zmniejszyć jego częstotliwość w lecie i na jesieni i unikać w miarę możliwości wytrysku w zimie.
W „Złotym Kwiecie Lotosu” opisany jest dialog pomiędzy cesarzem Chin i jedną z jego kochanek: „Cesarz Chin czuł, że jego organizm jest osłabiony, jego energia opadła i nie ma ochoty przychodzić do swoich żon”. Sano, jego wierna partnerka, poradziła mu: „Wasza Wysokość, sytuacja jest spowodowana wyłącznie błędnym zastosowaniem praktyk seksualnych.
Powszechnie wiadomo, że kobieta pokonuje mężczyznę tak, jak woda pokonuje ogień. Aby ugasić pożar, który niszczy zdrowie cesarza, powinien ugasić go Jin kobiety – Jin odżywi i przekaże swoją moc Jang cesarza. Powinniśmy nauczyć się dróg Jin i Jang i doskonalić drogi miłości ze wszystkimi jej ścieżkami.”
Cesarz odpowiedział: „Uświadomiłem sobie, że przy każdym stosunku, kiedy dochodzi do wytrysku mojego nasienia, moja siła wyczerpuje się.”
„To prawda”, odpowiedziała kochanka, „ponieważ Jang wydalane jest z organizmu i istnieje na to tylko jedna rada – kontakt z Jin.
Dlatego mężczyzna, który styka się z Jin, bez wyzbywania się mocy Jang, zyska długie i zdrowe życie. Stosunek płciowy bez wytrysku, trwający tak długo, jak to możliwe, jest tajemnicą życia wiecznego.
Takie są podstawowe zasady Jin zawartego w kobiecie i Jang zawartego w mężczyźnie – mężczyzna powinien unikać wszystkiego, co osłabia jego moc, ponieważ jej ilość jest ograniczona. Kobieta powinna osiągnąć orgazm, ponieważ Jin w jej ciele jest nieograniczone, a kiedy wchodzi w kontakt z Jang, oba się wzmacniają.”
Należy wspomnieć, że Jin jest odżywczą mocą, jak paliwo, (drewno, olej, benzyna) które roznieca pożar.
Aby Jang mogło się w pełni rozwijać i jednocześnie, aby mogło się prawidłowo „palić”, potrzebuje elementu Jin. Zbyt duża ilość Jin w organizmie gasi ogień Jang (tak, jak dolanie zbyt dużej ilości paliwa do źródła ognia, zamiast go rozniecić, ugasi go).
Ejakulacja
Różne źródła chińskie, np. księga „Classics to the Simple Girl” (Porady dla Prostej Dziewczyny) z 581 n.e., podają różną częstotliwość, z jaką można mieć wytrysk, w zależności od wieku. Zwiększone odchylenie od zalecanej normy może prowadzić do wyczerpania zapasów Jing oraz Chi przedurodzeniowej (energii pierwotnej, którą otrzymujemy od rodziców), co może przyspieszyć procesy starzenia się.
Księga ta wskazuje liczbę stosunków, która jest zalecana dla mężczyzn w różnym wieku. Na przykład, do wieku 20 lat, zalecana liczba wynosi raz lub dwa razy dziennie.
W wieku 30 lat: raz lub dwa razy na dwa dni, do 40 roku życia: co 3-4 dni, w wieku 50 lat: co 5-10 dni, 60: 2-3 w miesiącu, a w wieku 70 raz w miesiącu lub nawet należy wytrysków unikać.
Oczywiście, te dawki są ustalane w zależności od konstytucji danego organizmu i indywidualnego stylu życia. Księga ta daje również rekomendacje odnośnie minimalnej wymaganej liczby.
Jednak potrzeby, możliwości i impulsy seksualne różnią się w zależności od osoby i żadnych zaleceń nie można idealnie dostosować. Dr Xu Ling Tai z dynastii Qing doszedł do wniosku, że do stosunku seksualnego powinno dochodzić tylko wtedy, gdy osoba odczuwa pełny i prawdziwy popęd seksualny.
Najprościej mówiąc, należy uprawiać seks tylko wtedy, gdy jest się napalonym, jak królik na wiosnę.
Większość ludzi po czterdziestce poczuje zmniejszenie impulsów seksualnych. Po stosunku upłynie kilka dni lub tydzień, zanim ich pożądanie powróci. Po seksie, osoby starsze będą czuć osłabienie, utratę sił i zmęczenie. Starożytne pisma tradycyjnej medycyny chińskiej mówią, że powinno się unikać seksu tak długo, jak utrzymują się takie objawy. Należy powstrzymać się od stosunku, jeśli po wytrysku mężczyzna doświadcza bezsenności, niepokoju, zawrotów głowy, dzwonienia w uszach, bólu w dole pleców lub kołatania serca.
Różnice w częstotliwości aktywności seksualnej podczas różnych pór roku, zgodnie z podejściem medycyny chińskiej wypływają z tego, że pory roku to naturalny cykl wzrostu i spadku energii, który odpowiada takim samym wahaniom energii u człowieka. Na wiosnę, wypoczęta energia odradza się, wznosi i kiełkuje. Dlatego, wiosna jest porą roku, kiedy człowiek może uprawiać seks najczęściej. Latem i jesienią energia osiąga szczyt lub zaczyna opadać – tak samo częstotliwość aktywności seksualnej powinna być mniejsza. Zima, z kolei, jest okresem przechowywania i jest przyporządkowana nerkom. O tej porze roku nerki powinny odzyskać z powrotem swoje siły i przygotować się na nadchodzący rok.
Taoistyczny Mistrz Liu Ching wyjaśnia:
„Na wiosnę, należy wylewać swoją Jing raz dziennie. Latem i jesienią – dwa razy w miesiącu. Natomiast w zimie Jing należy magazynować i jej nie uwalniać. Tao nieba polega na zachowaniu Jang w zimie. Jeżeli człowiek będzie działać zgodnie z tymi wskazówkami, będzie żył przez wiele lat.”
Należy zaznaczyć, że wszystkie te wspomniane powyżej rzeczy odnoszą się do aktu seksualnego z wytryskiem. Mężczyzna może uprawiać seks bez wytrysku często i bez obawy o utratę esencji Jing. Jednak nie powinien zatrzymywać Jing, jeśli powoduje to drgawki i ból podbrzusza. Może to prowadzić do chorób dróg płciowych i układu moczowego, zaszkodzić zdrowiu i długowieczności.
Kobiety i Jing
Wszystkie powyższe uwagi odnoszą się do Jing mężczyzny, ponieważ mężczyźni tracą swoją esencję Jing podczas wytrysku. Kobiety również tracą Jing podczas seksu, ale w mniejszych ilościach, więc zysk energii Jang jest większy. U kobiet Jing szczególnie uszczuplają liczne lub późne ciąże, długotrwałe karmienie piersią i karmienie piersią w późnych etapach życia. Ponadto, kobiety tracą Jing przez długie krwawienie miesiączkowe, więc menopauza w odpowiednim wieku jest mądrym sposobem ciała, aby zrekompensować sobie utraty Jing w wieku, w którym zachowanie esencji staje się tak ważne.
Być może dlatego po seksie, mężczyźni, którzy stracili energię chcą się odwrócić i zasnąć, podczas gdy kobiety zdobywszy energię, czują się pobudzone i chcą rozmawiać.
Jednak prawidłowa aktywność seksualna, według medycyny chińskiej, nie wyczerpuje żadnej strony.
Obie strony powinny czuć się pełne energii i zrelaksowane po seksie.
Medycyna chińska i homoseksualizm
Medycyna chińska zwróciła uwagę na preferencje ludzi, zwłaszcza w okresie dynastii Han, (który był czasem rozkwitu w dziedzinie medycyny i filozofii) kiedy szczególnie ceniono homoseksualizm. W starych skryptach opisane jest, że na cesarskim dworze kobiety były zmuszone do wzajemnych kontaktów (z wyjątkiem prokreacji), ponieważ cesarz nie zawsze spędzał noce ponownie z tymi samymi kochankami.
Starożytna literatura medyczna opisuje wiele ćwiczeń na to, w jaki sposób mężczyzna może uzyskać energię Jin (z ziemi), a kobieta Jang (ze słońca) w tych okolicznościach.
Myślę, że zasada, że każde Jin ma swoje Jang, a każdemu Jang odpowiada Jin jest tutaj również prawdziwa.
Wskazówki odnośnie wymiany seksualnej
Zaleca się unikać seksu podczas słabości. Kiedy człowiek jest słaby, jego poziom Chi w organizmie i tak jest niski. Utrata esencji Jing w tym czasie może zwiększyć braki Chi i osłabić regenerację. Alkohol jest ciepłym i ostrym w smaku napojem według tradycyjnej medycyny chińskiej, który pływa zarówno na Jin, jak i Chi. Esencja Jing jest źródłem Jin i Jang w organizmie. Jeżeli dana osoba traci swoją esencję reprodukcyjną, kiedy poziom Jing i Chi jest niski, może to spowodować dalsze obniżenie ich poziomu. Nie należy również przesadzać z aktywnością seksualną, kiedy żołądek jest przepełniony lub zbyt pusty. Gdy żołądek jest pełny, Chi gromadzi się w nim, aby przetransportować pokarm i go strawić. Stosunek płciowy sprawia, że Chi kieruje się od żołądka w kierunku nerek i narządów płciowych. W ten sposób proces trawienia jest opóźniony, a zatem opóźniona jest też produkcja Chi dokładnie w chwili, gdy tak ważne jest, aby stworzyć jej nowe zapasy ze względu na utratę esencji Jing. Gdy żołądek jest pusty i jesteśmy głodni, Chi jest słaba i potrzebuje odżywienia. Jak wspomniano wcześniej, nie jest to odpowiedni czas na utratę esencji Jing.
Apetyt na seks, według tradycyjnej medycyny chińskiej, jest związany z funkcjonowaniem Jang i Chi. Orgazm i wytrysk to szczyt rozkwitu Jang, które w końcu zamienia się w Jin. Za pomocą chińskiego ziołolecznictwa można reaktywować Jang i Chi w celu pobudzenia apetytu seksualnego i osiągnięcia erekcji, nawet kiedy jest się zmęczonym, osłabionym lekami, alkoholem, stresem i przepracowaniem.
Tao seksu
Chińska literatura medyczna wiele pisze o seksie i możliwościach wzmocnienia swojego Chi, zdrowia, przedłużenia życia, a nawet osiągnięcia duchowego urzeczywistnienia przez seks z dużą liczbą młodych kobiet, jeśli nie doprowadza się do wytrysku. To założenie może być słuszne, ale taki sposób życia może prowadzić do eksploatacji seksualnej, nawet wtedy, gdy praktykuje się prawidłowo lub do choroby i śmierci, gdy tę metodę zastosuje się w sposób nieprawidłowy. Ju Dan-Shi wspomniał o tym problemie w Ge Zhi Yu Lun (inne pisma, które powstały w oparciu o badania):
„W moim rozumieniu, Qian Jin (Receptury Warte Tysiąca Sztuk Złota) lekarza Sun Si-Miao stosuje się u dorosłych, którzy stracili swój popęd seksualny, a ich płyny ustrojowe nie są już takie, jak dawniej. Technika wewnętrznego sanktuarium ma na celu pomóc im je zgromadzić i ich wzmocnić. Ta sztuka może być praktykowana tylko przez tych, którzy są silni fizycznie, mają spokojne serce i są w stanie oprzeć się nieodpartemu przeciwnikowi (na przykład atrakcyjnej kobiecie). Metoda ta nie jest łatwa do zastosowania dla tych, którzy nie mają silnej woli.”
„Podatki od łóżka”
W Chinach, stres, który wynika z nadmiernej aktywności seksualnej jest znany jako Fang Lao – podatki od łóżka.
Apetyt seksualny jest wyrazem obfitości Chi i Jing. Seks zużywa i wyczerpuje zapasy energii i esencji. Rozsądna aktywność w tym zakresie daje ogromną przyjemność i relaks. Seks jest zdrowy i poprawia jakość życia, ponieważ porusza Chi. Jednak według medycyny chińskiej, nadmierna aktywność seksualna jest jednym z najpewniejszych sposobów, aby skrócić swoje życie. Kilkaset lat temu, taoista Liu Qing napisał: „Sprawy łóżkowe mogą dać człowiekowi życie lub śmierć”.
W „Zhuan” (interpretacji do „Księgi Przemian”) jest napisane: „Wielkie namiętności człowieka to jedzenie, picie i seks, i wielu ludzi jest pochłoniętych przez te pragnienia”.
Seks z perspektywy holistycznej
Wiele badań zachodnich zaleca seks w każdym wieku, pod warunkiem osiągnięcia dojrzałości fizjologicznej. Różne badania wskazują na bezpośredni związek między jakością życia, poprawą stanu zdrowia i seksem, również w starszym wieku. (Mam jednak wątpliwości, czy jakość i długość życia wynikają z regularnego uprawiania seksu czy utrzymywanie aktywności seksualnej wynika z poprawy jakości życia?)
Z tego powodu nauka Zachodu wydaje się wykluczyć założenie, że zachowanie spermy wydłuża życie i często jest rozwiązaniem w przypadku problemu z wydalaniem spermy, czyli zjawiska zwanego wytryskiem wstecznym, które występuje przy niektórych chorobach lub przy przyjmowaniu różnych leków psychotropowych. Wytrysk wsteczny oznacza wytrysk do pęcherza moczowego (przez cewkę moczową w tył) i nie jest to pozytywne zjawisko, dzięki któremu można zachować spermę i unieść Jing przez meridian biegnący wzdłuż kręgosłupa aż do środka czoła.
Współczesna medycyna określa obsesję na punkcie seksu, jako chorobę samą w sobie. Kto uzależnia się od seksu, szkodzi sobie fizycznie i psychicznie. Wydaje się zatem, że zalecenia medycyny chińskiej są aktualne nawet dziś: nie zaniedbują tematu ani z nim nie przesadzają. A jaka powinna być dokładna częstotliwość uprawiania seksu? Kiedy czujemy pożądanie (oczywiście, jeśli pozwalają na to okoliczności) i nasze ciała odczuwają pragnienie. Obecnie, w dobie leków, jak np. Viagra, które pozwalają na uprawianie seksu częściej, niż wynika to z naszych potrzeb i chęci, pacjenci mogą uprawiać seks, nie wsłuchując się w sygnały swojego organizmu. Oczywiście, czasami konieczne jest stosowanie leków, które z pewnością przyczyniają się do poprawy jakości życia i do satysfakcji seksualnej partnerów, ale ważne jest również, aby leczyć źródło problemu, a nie jego objawy.